Oudere kinderen betrekken bij de moestuin

Voor oudere kinderen is moestuinieren leuk als ze mogen meebeslissen over wat je teelt.

Voor peuters en kleuters is moestuinieren magisch, maar hoe betrek je oudere kinderen bij de moestuin? Geef ze inspraak en laat ze zoveel mogelijk zelf doen. Houd het leuk!

Geef kinderen zoveel mogelijk de regie. Laat ze kiezen wat zij in de moestuin willen doen en laat ze meebeslissen over wat jullie gaan telen. Vertel ze over wisselteelt, over goede buren en combinatieteelt en maak samen een teeltplan. Geef de kinderen keuze binnen de mogelijkheden van wisselteelt door ze diverse rassen aan te bieden. Laat ze zelf plaatjes zoeken in catalogi of op internet en laat ze die uitprinten, uitknippen en opplakken op een plattegrond die jij hebt getekend. Door het teeltplan te plastificeren kan het moestuinplan mee de tuin in.

Eigen plek

Geef de kinderen een eigen plek waar ze hun eigen groenten kunnen telen. Dat kan een afgezet stukje grond zijn of een verhoogd bed. Markeer de plek met een zelf geschilderd bord of met een vogelverschrikker. Plaats zelfgemaakte naambordjes bij de gewassen.

Geen stress

Als je gaat moestuinieren met kinderen, moet je echt je doelstellingen bijstellen. Als je fervent moestuinier bent, heb je misschien allerlei taken in je hoofd die je af wilt hebben. Plan een andere dag om stevige klussen te doen, zonder kinderen. Kies voor het gemak soms voor snelle oplossingen zoals zadenlinten of planten in plaats van zaad.

Houd de activiteiten kort, maar neem de ruimte ze langer te laten duren als de kinderen ervan genieten. Verander je bezigheden met de kinderen als je merkt dat die er geen lol meer in hebben. Er is genoeg te doen in de moestuin! Ga met de stroom mee. Neem de tijd voor ontdekkingen van de kinderen zoals een spin in een heel mooi web of rijpe zoete bessen. Doe mee met de kinderen en kijk door hun ogen. Verwonder je over de moestuin die geen dag hetzelfde is.

Moestuinieren met Kinderen is een kunst en het kost tijd om deze onder de knie te krijgen, maar het geeft enorm veel voldoening als je de wereld door hun ogen begint te zien.

Maak een moestuindagboek

Houd een jaar of een moestuinseizoen bij wat er gebeurt in de moestuin. Als je de kinderen een jaar lang laat observeren, krijgen ze alle seizoenen mee. Je kunt ze wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een kort verslag laten maken. Dat kan op verschillende manieren:

Talige kinderen kunnen een verhaaltje schrijven in een mooi schrift. Laat ze een aantal vragen beantwoorden:

  • Wanneer zaaide je?
  • Wanneer zag je de eerste plantjes?
  • Wanneer at je de eerste sla? De eerste aardbei?
  • Hoeveel courgettes oogst je van je plant?

Je kunt je het kind er tekeningen bij laten maken, maar schrijf er in elk geval de datum bij.

Andere kinderen zijn creatief met foto’s. Laat deze kinderen de processen vastleggen in fotoreportages. Die kunnen worden verwerkt in een powerpoint of fotocollage. Zet ook hier de data bij.

Er zijn ook kinderen die erg van rekenen houden. Die vinden het leuk om de groei van de plantjes bij te houden en in grafiekjes en tabellen vast te leggen. Ook de oogst kan op deze manier worden bijgehouden. Welke plant gaf de meeste opbrengst?

Een combinatie van de wijze van registreren, is natuurlijk ook mogelijk.

Natuurdagboek

Laat de kinderen ook iets zeggen over de natuurlijke veranderingen die ze zien. Je kunt ze een beetje op weg helpen met de volgende vragen:

  • Wat is de temperatuur? Hoe voelt het buiten?
  • Hoe zien de lucht eruit?
  • Zitten er al bladeren aan de bomen en struiken? En bloemen?
  • Wat voor soort dieren zie je? Insecten? Vogels? Zoogdieren? Anders (kikkers, padden)?
  • Hoe voelt het om nu buiten te zijn?

Laat ze per keer maximaal 15-30 min schrijven en observeren. Aanvullen met tekening of foto kan erna.

Bespreek aan het eind van het jaar of seizoen de verschillende observaties . Stel vragen als:

  • Welke veranderingen zag je?
  • Hoe zien de verschillende seizoenen eruit?
  • Welke maanden vormen de winter, lente, zomer en herfst? Heb je een favoriete maand? En welke maand vind je het minst leuk en waarom?

In de klas of thuis kun je uitleggen waarom de seizoenen bestaan (de positie van de aarde in relatie tot de zon) en hoe planten en dieren zich aanpassen om te overleven in de verschillende seizoenen.

Van de tekeningen of foto’s kun je een kalender maken voor bij het teeltplan van volgend jaar. Een ander idee is er daadwerkelijk jaarkalenders van te laten drukken (dat kan al in een beperkte oplage) en die uit te delen.

Oogstkalender

Als je kunt eten wat je hebt gezaaid, is het helemaal feest! Laat de kinderen een oogstkalender bijhouden. Hang een A4-tje op het prikboord waar je de kinderen per dag laat bijhouden hoeveel de oogst is. Hier zie je een voorbeeld van een oogstkalender, gemaakt in Word (Bestand ->nieuw -> onder sjablonen vind je ‘kalenders’). Jonge kinderen kunnen één groente bijhouden, maar oudere kinderen wel meer dan één.

Wedstrijdje, wie heeft de grootste?

Ten slotte kun je er een wedstrijdje van maken. Wie teelt de grootste pompoen of zonnebloem? In de les over pompoenen telen lees je hoe je mooie grote pompoenen teelt en hier lees je alles over zonnebloemen telen.

Zo wordt moestuinieren nog spannend ook!

Fotocredits:
Kinderen in moestuin door Estonian Foreign Ministry, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Handjes met zaailing door Myriams-Fotos from Pixabay
Dagboek met bloem door FotoRieth from Pixabay

2 gedachten over “Oudere kinderen betrekken bij de moestuin”

  1. Chris Maas Geesteranus

    Hallo Chantal,

    Dat is lang geleden!
    Over je vraag: vandaag was ik bij Elja Bos van Utrecht Natuurlijk op de stadstuin Klopvaart. Daar hadden we een sessie maar wat nu van belang is, is dat ze nmm veel ervaring heeft met het betrekken van kinderen bij het schooltuinwerk. Advies: zoek dus eens contact met haar.
    Overigens zal het tzt (er is nu nog geen tekst over) voor jou ook interessant zijn eens te kijken (vanaf 20 mei, dan gaat hij open) op http://www.bronnen-voor-nme.nl waar de meest uiteenlopende onderwerpen van NME worden behandeld. Plus een enorme berg literatuur aanwezig s.

    1. Beste Chris,

      Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad lang geleden! Elja Bos ken ik niet, maar misschien leuk eens contact met haar te hebben. Bedankt voor de tip 🙂 Misschien heeft ze nog iets toe te voegen aan deze blog?
      Ik ga ook zeker kijken naar de website die je noemt, klinkt interessant! Is het een idee om deze cursus aan de website toe te voegen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar boven